These are the most common training failure

De mest almindelige træningsfejl

Du skal ikke starte for hårdt du, men husk dog at presse dig selv hårdt nok. Rådene er mange, men hvis du undgår disse mest almindelige træningsfejl, bliver træningen både sjovere og mere effektiv.
SATS
Kategori
Træning

Erlend Vada har været personlig træner (PT) hos SATS i en årrække og ved præcis, hvad der skal til, for at du når dine mål. Men som personlig træner ser han også ofte mange træningsentusiaster, der desværre bremser deres egen udvikling ved at gå i de samme fælder år efter år. 

TRÆN RIGTIGT

  • Sæt realistiske mål 

  • Start forsigtigt og øg gradvist 

  • Træn regelmæssigt, undgå lange pauser 

  • Sørg for variation og udvikling 

  • Tro på dig selv

Det er næsten umuligt at være fejlfri i hverdagens træning, men i denne artikel kan vi i hvert fald vise dig nogle af de mest almindelige træningsfejl og give dig tips til, hvordan du undgår dem

1. DU STARTER MED UREALISTISKE MÅL 

Tabe 20 kilo i vægt? Have en sixpack til sommeren? Eller blive fit nok til et ultraløb? Langt de fleste af os har et eller flere mål med træningen, når vi tilmelder os et fitnesscenter og går i gang. Men nogle gange bliver lysten til at træne ødelagt af vores egne benhårde mål. 


– Det kan ofte være svært at vide, hvor meget der skal til for at nå dette mål, men min erfaring er, at mange undervurderer hvor meget der kræves og hvor lang tid det tager, hvis den forandring man ønsker, er stor, siger Vada. 


Sæt derfor mål, som du kan nå på kortere tid, så bliver det endnu nemmere at motivere dig selv. 

2. DU BLIVER FOR AMBITIØS 

Mange mennesker bliver inspireret af erfarne motionister eller atleter, når de laver en træningsplan for første gang. Du starter hårdt op og besøger fitnesscentret fem gange om ugen og noterer flittigt træning efter træning i din dagbog. 

Lyder det bekendt? Så ved du måske også, at risikoen for at du med tiden mister modet, er stor. 


- Det er nemt at være motiveret og have store planer, men ofte er det bedre at starte stille og roligt, og øge gradvist, frem for at give den fuld gas og starte en træningsplan, man ikke kan klare eller har motivationen til at gennemføre over længere tid, siger Vada  


3. DU TRÆNER IKKE KORREKT, I FORHOLD TIL DINE TRÆNINGSMÅL 

Selvom al træning er godt for dig i første omgang, er det ikke nødvendigvis den træning, du har brug for. Det er ikke nødvendigvis sådan, at de øvelser du laver bringer dig tættere på dit mål. 

– Det er vigtigt, at træningen og den tid du bruger, er tilpasset dine mål. Jeg tror, ​​at mange mennesker har meget at vinde ved at få hjælp til hvad der egentlig er passende at lave, konstaterer Vada. 

4. DU MANGLER KONTINUITET I DIN TRÆNING 

En sygdomsperiode eller en 14-dages ferietur kan nogle gange gøre dørtærsklens kilometer frygtelig tung. Vanda understreger, at små pauser i træningen ikke er farlige, men at meget af fremgangen kan forsvinde, når man holder mange pauser fra træningen. 


- Så her er det klogt at sparke sig selv lidt bagi, eller at få en anden til at gøre det, så træningspausen ikke bliver længere end nødvendigt, siger han. 


Og der er meget at lave selv i ferien! Du kan stadig lægge den vigtige hverdagsøvelse ind som at tage trappen i stedet for elevatoren, gå i butikken i stedet for at køre og hvad med nogle squats, mens du børster tænder? 

5. DU MANGLER FREMGANG I TRÆNING 

Som erfaren personlig træner fortæller Vada, at han lidt for ofte ser folk træne med samme program og samme vægt uge efter uge, måned efter måned og måske endda år efter år. 


- Så glemmer man et af de vigtigste træningsprincipper for at gøre fremskridt, nemlig progression, påpeger Vada.  Han fortæller, at kroppen tilpasser sig den belastning, den udsættes for, og at fremskridtet stopper meget tidligere end man tror, hvis man ikke udfordrer den mere. 

6. DU UNDERVURDERER DIG SELV 

Det er nemt at sigte lidt for højt, når man finder vægtene i frivægtsområdet, men der er måske endnu flere, der gør det modsatte. Man tror, man er træt og ikke har mere at give, men Vadas erfaring er, at de fleste undervurderer deres egen styrke. 


- Som personlig træner hører jeg ofte folk sige; "Nu kan jeg ikke mere," men når sættet er færdigt, har de taget fem ekstra gentagelser, siger han. 


Vil du have hjælp fra en personlig træner? Tjek et af vores mange PT tilbud, vi har samlet dem alle her.