Grønn smoothie bowl

Sådan får du nye, sunde vaner

Er du motiveret til at finde en sund livsstil som fungerer i hverdagen? Vi hjælper dig med at etablere sunde og gode vaner.
Kristine Symreng
ernæringsekspert
Kategori
Træning

Internettet flyder med slanketips. Har du været på mange slankekure og lyttet til sundhedseksperter som anbefaler den ene nye kur efter den anden, helt uden dokumentation og bevist effekt? SÅ har du nok også prøvet at kiloene vender tilbage i løbet af ingen tid, og du er tilbage til start.  

Her får du en simpel guide til hvordan du ændrer livsstil, én gang for alle. 

Hvad er din dårligste vane? 

De fleste af os ved allerede hvad vi burde ændre, og ofte er det ikke nok. Tværtimod gør du sikker rigtig mange ting rigtigt allerede. Spørg dig selv hvad din dårligste vane er, og start med at ændre den. 

Hvis du f.eks. småspiser slik eller andet som gemmer sig i skabet om aftenen, kan det være et godt sted at starte. Vi småspiser ofte om aftenen af ren og skær vane eller kedsomhed. Når vi bliver trætte om aftenen, er det nemt at falde i fælden og spise noget med hurtig energi som findes i sukker- og fedtholdige madvarer.  


- Undgå at have søde sager liggende. Fyld skabet op med næringsholdige snacks, som du kan spise med god samvittighed. 


Det er nemmere at starte en god vane end at droppe en dårlig. Byt derfor de mindre gode vaner ud med nye, sunde alternativer. Måske kan du drikke en kop eller skære noget frugt ud i stedet.  

8 tips til sunde vaner 

Start dagen med noget som er godt for din sundhed  

Det kan f.eks. være en morgen gåtur eller en let styrketræning efterfulgt af en næringsrig morgenmad. At starte dagen med gode vaner gør at du føler dig godt tilpas og vil fortsætte dagen i samme spor.  

 

Spis mere grønt 

Frugt og grøntsager er noget af det sundeste vi kan spise. Lad hvert måltid indeholde noget grønt, og variér mellem forskellige slags. Put lidt peberfrugt på din ostemad, spis en håndfuld cherrytomater som mellemmåltid eller fyld madpakken op med grøntsagsstænger som gulerødder og agurker. Du behøver ikke blive veganer på fuldtid, bare tilføj lidt ekstra grønt til din kost, og fordelen er, at det både er godt for dig og miljøet.  

Lav mad fra bunden 

På den måde slipper du for at bekymre dig om unødvendige tilsætningsstoffer, og du ved præcis hvad du spiser. Det tager som regel ikke længere tid at stege et stykke kylling eller laks, end det gør at lave færdigkøbte frikadeller. Servér dem sammen med salat med forskellige grøntsager samt fiberholdige korn som byg, hvede, havre, fuldkornsbulgur eller quinoa.  

Drik vand til maden og mellem måltiderne 

Drik først og fremmest vand. Vand er et vigtigt næringsmiddel, samtidig med at det ikke indeholder kalorier. Du behøver ikke at overdrive indtagningen af vand, og hvis du skal tisse hver eller hver anden time, drikker du for meget. Hvis urinen er lysegul, ved du at du drikker nok.  

Bliv fri for din træng til søde sager 

Spis frugt eller noget proteinrigt hvis du får lyst til noget sødt. Lær at nyde den søde smag fra naturen, og fjern unødvendigt sukker i din kost. Og igen, undgå at have mad liggende, som du ikke vil spise. Hverken derhjemme, på jobbet eller i tasken.  

Vælg naturlige produkter 

Det vil sige, madvarer som ikke har tilsat sukker. Det gælder først og fremmest brød, yoghurt og müsli. Læs næringsindholdet. Det der står øverst på listen, er det som det indeholder mest af.  

Variér din træning 

Det er bedst hvis din træningsuge indeholder både styrke, kondition, balance og bevægelse. Prøv forskellige træningsformer, og find ud af hvad der passer til dig. Træning skal være sjovt og givende.  

SPIS OG SOV på regelmæssige tidspunkter 

Kroppen har godt af regelmæssighed, og vi får de bedste forudsætninger til at slappe af og restituere, når vi går i seng omkring samme tid hver dag. Prøv også at stå op på samme tid hver dag, og hvorfor ikke starte dagen med en gåtur?

 Husk det næste gang du har svært ved at komme op af sofaen og ud af døren!