Is it smart to count calories?

Er det smart at tælle kalorier?

Hvad har to store poser hasselnødder, 10 kartofler og et stort stykke sandkage til fælles? Alt indeholder 500 kalorier hver.
SATS
Kategori
Mad

Spiser du mange nødder fordi det er sundt, eller holder du dig fra kartofler fordi de øger blodsukkeret? Så kan det være en god ide at revurdere og fokusere på, hvad der faktisk gør, at du går op i vægt.

Forskellige madvarer bidrager med forskellige mængder af kalorier (kcal) og evnen til at gøre dig mæt. At en madvare indeholder mange kalorier, er ikke ens betydende med at du bliver mæt. En lille sodavand og en stor banan indeholder cirka lige mange kalorier, lige over100 kcal.

Hvis du kæmper med en for høj vægt, kan det være en god huskeregel at undgå madvarer med mange kalorier, selv om det er sunde madvarer.

HVOR MEGET ER 500 KCAL?

Helt overordnet kan vi sige at kvinder har et dagsbehov på ca. 2000 kcal og tilsvarende ca. 3000 kcal for mænd. Men husk at mængden varierer i forhold til vægt, kropstype og fysisk aktivitetsniveau. 500 kalorier udgør altså omkring 17-20 % af dagsbehovet og kan sammenlignes med en mindre morgenmad eller frokost.

Vil du have flere gode råd om, hvordan du bør spise for at holde en stabil og sund vægt? Her får du tips til 10 madvarer, du bør spise hver uge